Onderwijsprofessionals van scholen in 's-Hertogenbosch kennis gemaakt met Praat+teken

Deze week heeft Praat+teken twee bijeenkomsten mogen verzorgen voor onderwijsprofessionals in 's-Hertogenbosch over gespreksvoering met leerlingen. Op woensdagmiddag hoorden leerkrachten, onderwijsassistenten en therapeuten die werkzaam zijn op SBO Sprankel, wat Praat+teken kan betekenen in de gespreksvoering met leerlingen van hun school. Deze manier om met Praat+teken samen te werken met leerlingen spak erg aan en de bezoekers van deze introductie kunnen enthousiast aan de slag. Het voornemen van SBO Sprankel is, om te starten met inzet van Praat+teken in de zogenaamde huiskamer; een ruimte waar leerlingen tot zichzelf kunnen komen als het in de klas even niet goed gaat, en waar zij onder begeleiding kunnen onderzoeken wat zou kunnen helpen om het weer beter te laten gaan. Hierin kan Praat+teken zeker een positieve rol spelen! Ik wens de professionals én kinderen veel sprankelende gesprekken.

Donderdagochtend konden intern begeleiders van de basisscholen van samenwerkingsverband De Meierij in drie korte workshop-rondes kennismaken met Praat+teken. In vogelvlucht kregen zij te horen en zien wat de kansen zijn die Praat+teken biedt om in gesprek te gaan met leerlingen over hun eigen ontwikkeling, ideeën en ervaringen. De theorieën van Martine Delfos gekoppeld aan oplossingsgerichte gespreksvoering zorgen voor bewustwording van je eigen rol in gesprekken met leerlingen. Praat+teken verbindt de voorwaarden die Delfos stelt voor gespreksvoering met leerlingen met oplossinggerichte gespreksvaardigheden die helpen om toekomstgericht te praten en te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Deelnemers die graag met Praat+teken willen gaan werken binnen hun school kunnen zich via de website www.praatenteken.nl opgeven voor één van de introductie bijeenkomsten in 2015.

Publicatie: 11 december 2014